Overslaan naar inhoud

Algemene voorwaarden

 

Artikel 1 – Definitie. 

In deze voorwaarden wordt verstaan ​​onder: 

1. Bedenktijd: de termijn waarbinnen de klant gebruik kan maken van zijn herroepingsrecht. 

2. Klant: de natuurlijke persoon die niet handelt in de uitoefening van beroep of bedrijf en een overeenkomst op afstand aangaat met de ondernemer. 

3. Dag: kalenderdag. 

4. Duurovereenkomst: een overeenkomst op afstand met betrekking tot een reeks van producten en/of diensten, waarvan de leverings- en/of afnameverplichting in de tijd is gespreid. 

5. Duurzame gegevensdrager: elk hulpmiddel waarin de consument of ondernemer informatie die aan hem persoonlijk is gericht, kan opslaan op een manier die toekomstige raadpleging en ongewijzigde reproductie van de opgeslagen informatie mogelijk maakt. 

6. Herroepingsrecht: de mogelijkheid voor de consument om binnen de bedenktijd af te zien van de overeenkomst op afstand. 

7. Ondernemer: de natuurlijke of rechtspersoon die producten en/of diensten op afstand aan consumenten aanbiedt. 

8. Overeenkomst op afstand: een overeenkomst waarbij in het kader van verkoop op afstand van producten en/of diensten, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van communicatie op afstand. 

9. Techniek voor communicatie op afstand: middel dat kan worden gebruikt voor het sluiten van een overeenkomst, zonder dat consument en ondernemer gelijktijdig in dezelfde ruimte zijn samengekomen. 

Artikel 2 - Identiteit van de ondernemer. 

Webshop 

Naam ondernemer: Interbat bv 

Handelend onder de namen: interbit.be 

Handels- en bezoekadres: 

Interbat bv 

Postweg 401 

1600 Sint-Pieters-Leeuw 

Telefoonnummer: +32 2 466 70 10 

Bereikbaar: Maandag t/m vrijdag van 08.30 uur tot 15.00 uur. 

E-mailadres: info@interbat.be 

Bedrijfsnummer: 0471 999 822. 

Artikel 3 – Toepasselijkheid. 

1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op elk aanbod van de ondernemer en op elke tot stand gekomen overeenkomst op afstand tussen ondernemer en consument. 

2. Voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden aan de klant beschikbaar gesteld. Indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is, zal voordat de overeenkomst op afstand wordt gesloten, worden aangegeven dat de algemene voorwaarden bij de ondernemer zijn in te zien en zij op verzoek van de klant zo spoedig mogelijk kosteloos worden toegezonden. 

3. Indien de overeenkomst op afstand elektronisch wordt gesloten, wordt de tekst van deze algemene voorwaarden langs elektronische weg aan de consument ter beschikking gesteld op zodanige wijze dat deze door de consument op een eenvoudige manier kan worden opgeslagen op een computer, USB-stick of andere gegevensdrager.  

  

Artikel 4 - Het aanbod. 

1. Indien een aanbod een beperkte geldigheidsduur heeft of onder voorwaarden geschiedt, wordt dit nadrukkelijk in het aanbod vermeld. 

2. De aanbieding bevat een volledige en nauwkeurige beschrijving van de aangeboden producten en/of diensten. De beschrijving heeft voldoende gedetailleerde informatie gegeven om een goede beoordeling van de aanbieding door de klant of de ondernemer mogelijk te maken. Als de webshopverkoper afbeeldingen gebruikt, zullen deze een waarheidsgetrouwe weergave van de aangeboden producten en/of diensten geven. Fouten of manifeste vergissingen in de aanbieding verbinden de webshopverkoper niet. 

3. Elke aanbieding bevat zodanige informatie dat voor de klant duidelijk is wat zijn rechten en verplichtingen zijn met betrekking tot de aanvaarding van de aanbieding. Dit betreft in het bijzonder: de prijs inclusief belastingen, de mogelijke verzendkosten, de wijze waarop de overeenkomst tot stand komt en welke handelingen daarvoor van toepassing zijn, het ja of nee van het herroepingsrecht, de wijze van betaling, levering en uitvoering van de overeenkomst, de termijn voor aanvaarding van de aanbieding, of de periode waarin de ondernemer de prijs garandeert, de hoogte van de prijs voor communicatie op afstand als de kosten van het gebruik van de techniek voor communicatie op afstand op een andere basis dan het reguliere basistarief voor het gebruikte communicatiemiddel worden berekend, wanneer de overeenkomst na de productie wordt gearchiveerd, en zo ja, hoe dit voor de klant raadpleegbaar is, de manier waarop de handelaar of klant, vóór het sluiten van de overeenkomst, de geleverde gegevens kan controleren en indien gewenst herstellen, de mogelijke andere talen waarin, naast het Nederlands, de overeenkomst kan worden gesloten, de gedragscodes waaraan de ondernemer is onderworpen en de manier waarop de klant deze codes kan raadplegen, de minimale duur van de overeenkomst op afstand in geval van een duuroperation. 

  

Artikel 5 - De overeenkomst. 

1. De overeenkomst komt tot stand, onder voorbehoud van de bepalingen in paragraaf 4, op het moment van aanvaarding door de handelaar of klant van het aanbod en het voldoen aan de daarbij gestelde voorwaarden. 

2. Als de klant het aanbod elektronisch heeft aanvaard, bevestigt de webshopverkoper onmiddellijk op elektronische wijze de aanvaarding van het aanbod. Zolang de ontvangst van deze aanvaarding niet door de ondernemer is bevestigd, wijst de klant de overeenkomst af. 

3. Als de overeenkomst elektronisch tot stand komt, neemt de ondernemer voldoende maatregelen voor de beveiliging van de elektronische gegevensoverdracht. Als de klant elektronisch kan betalen, zal de webshop passende beveiligingsmaatregelen treffen hiervoor. 

4. De webshop kan zich binnen de wettelijke kaders informeren of de klant aan zijn betalingsverplichtingen kan voldoen, evenals alle feiten en factoren die belangrijk zijn voor een gerechtvaardigd contract van de overeenkomst op afstand. Als de ondernemer op basis van dit onderzoek goede redenen heeft om de overeenkomst niet aan te gaan, heeft hij het recht om een bestelling of aanvraag te weigeren of om de uitvoering van bepaalde voorwaarden te weigeren. 

5. De webshop zal samen met het product of de dienst de volgende informatie naar de klant sturen, op een zodanige manier dat deze informatie door de klant kan worden opgeslagen op een duurzaam gegevensdrager: het bezoekadres van de webshop waar de klant zijn klachten kan indienen, de voorwaarden waaronder en de wijze waarop de klant zijn herroepingsrecht kan uitoefenen, de informatie over garanties en bestaande service na verkoop, de in artikel 4, paragraaf 3 van deze voorwaarden opgenomen gegevens, tenzij de ondernemer deze gegevens al aan de klant heeft verstrekt bij de uitvoering van de overeenkomst, de vereisten voor de opzegging van de overeenkomst indien de overeenkomst een duur van meer dan één jaar of een onbepaalde duur heeft, in het geval van een duurcontract is de bepaling in het vorige lid alleen van toepassing op de eerste levering. 

De verkoopovereenkomst

1. Een verkoop komt slechts tot stand na de schriftelijke bevestiging door Interbat BV. Een begin van de uitvoering geldt als bevestiging, tenzij die onder voorbehoud is gebeurd. 

 

2. Elke annulering van een bestelling dient schriftelijk te gebeuren. Ze is slechts geldig mits een schriftelijke aanvaarding door Interbat BV. In geval van annulering is er een forfaitaire vergoeding verschuldigd van 20%  van de prijs van de bestelling. 

 

3. De leveringstermijnen worden enkel bij wijze van inlichting verstrekt en zijn derhalve niet bindend tenzij dit uitdrukkelijk overeengekomen werd. Vertraging in uitvoering van de bestelling kan nooit aanleiding geven tot een schadevergoeding of ontbinding van de overeenkomst. 

 

4. Vervoer en eventuele verzekeringskosten zijn steeds voor rekening van de klant, tenzij uitdrukkelijk anders werd overeengekomen. 

 

5. De koper hoort de goederen onmiddellijk in ontvangst te nemen en na te kijken. Klachten zijn enkel geldig indien ze per aangetekend schrijven gebeuren. Klachten die niet binnen de acht dagen na levering zijn geformuleerd, worden niet meer aanvaard. 

 

6. Verborgen gebreken kunnen slechts tot vergoeding aanleiding geven indien zij onmiddellijk na de vaststelling ervan gemeld worden per aangetekend schrijven. De goederen mogen echter niet verwerkt of behandeld zijn. Bedrijfs-, gevolg- of indirecte schade kunnen nooit aanleiding geven tot enige aansprakelijkheid van onzentwege. Interbat BVBA is nooit aansprakelijk voor schade ten gevolge van verkeerde polarisatie, foutieve installatie door de klant, onzorgvuldig gebruik of onderhoud, een wijziging of herstelling uitgevoerd door de koper en slijtage. 

 

7. Offertes en prijslijsten worden vrijblijvend meegedeeld en kunnen zonder voorafgaande kennisgeving gewijzigd worden. Verbintenissen door onze vertegenwoordigers aangegaan zijn slechts geldig na schriftelijke bevestiging onzerzijds. 

 

8. De geleverde goederen blijven eigendom van Interbat BV tot bij de volledige betaling van de verkoopprijs vermeerderd met de kosten en intresten. Interbat BV behoudt zich het recht voor de goederen terug te halen zonder enige gerechtelijke tussenkomst bij gebrek aan betaling op de vervaldag.   

 

9. De levering gebeurt op risico van de koper.  

 

10. De koper zal Interbat BV verwittigen indien de goederen worden opgeslagen in een ruimte die hij huurt. Hij zal Interbat BV op de hoogte moeten brengen van de identiteit en het adres van de eigenaar van het pand. 

 

11. De goederen worden geleverd aan de prijs van toepassing op de datum van facturatie. 

 

12. Onze facturen zijn contant betaalbaar, behoudens andersluidende schriftelijke bepalingen. 

 

13. Bij niet-betaling op de vervaldag van een factuur wordt ze van rechtswege en zonder dat er een ingebrekestelling vereist is, verhoogd met een forfaitair schadebeding van 10% met een minimum van 50 Euro en een nalatigheidinterest van 12% per jaar.  

 

14. In geval van betwisting zijn enkel de rechtbanken van Brussel en/of het vredegerecht van het kanton Lennik bevoegd. Het Belgische recht is steeds van toepassing. 

15. Klachten worden vanaf 10 dagen na factuurdatum over het desbetreffend order niet meer aanvaard. Het is de verantwoordelijkheid van de koper om problemen te melden bij ontvangst van de factuur.

  

Artikel 6 – Recht van herroeping. 

Bij levering van producten: 

1. Bij de aankoop van een product heeft de klant de mogelijkheid om de overeenkomst zonder opgave van redenen binnen 14 dagen te annuleren. Deze 14 dagen beginnen op de dag na de ontvangst van het product door de klant. Tijdens de bedenktijd zal de klant het product en de verpakking zorgvuldig behandelen. Hij zal het product alleen uitpakken voor zover dat nodig is om te beslissen of hij het product wil behouden. Als hij zijn herroepingsrecht uitoefent, zal hij het product met alle bijgeleverde toebehoren, in de originele staat en verpakking, terugsturen naar de ondernemer. 

  

Artikel 7 - Kosten in geval van herroeping. 

Als de klant zijn recht van herroeping uitoefent, zijn ten minste de kosten voor het retourneren van het product naar de ondernemer voor zijn rekening. Als er een bedrag door de klant is betaald, zal de ondernemer het bedrag zo snel mogelijk terugbetalen aan de klant, maar uiterlijk binnen 30 dagen na de terugzending van het product of de herroeping. 

  

Artikel 8 - Uitsluiting van het recht van terugtrekking. 

1.De ondernemer kan het recht van terugtrekking door de klant uitsluiten voor zover dit is voorzien in paragraaf 2 en 3. De uitsluiting van het recht van terugtrekking is alleen geldig als de ondernemer dit duidelijk in de aanbieding heeft vermeld, ten minste op tijd voor de conclusie. 

2. Uitsluiting van het recht van terugtrekking is alleen mogelijk voor producten: 

    1 geleverd door de ondernemer die zijn vastgesteld in overeenstemming met de specificaties van de klant. 

    2 die duidelijk persoonlijk van aard zijn. 

    3 die om hun aard niet kunnen worden geretourneerd. 

    4 die snel vergaan of verouderd raken. 

    5. specifiek en, op aanvraag, op kleur of maat worden gemaakt. 

    6. de prijs waarvan de schommelingen onderhevig zijn aan de financiële markt waarop de ondernemer geen invloed heeft. 

    7. voor individuele kranten en tijdschriften. 

    8. voor audio- of video-opnamen of computersoftware waarvan de klant het zegel heeft verbroken. 

    9. die in promotie zijn. 

   10. Voor artikelen die groepsaankopen toestaan, worden speciale kortingen toegekend met de "klantenkaart". 

   11. uitsluiting van het recht van terugtrekking is alleen mogelijk voor diensten: 

   12. betrekking hebbende op accommodatie, vervoer, catering of vrijetijdsactiviteiten die op een bepaalde datum of gedurende een specifieke periode moeten worden uitgevoerd. 

   13. over weddenschappen en loterijen. 

  

Artikel 9 - De prijs. 

 

1. Tijdens de periode vermeld in de aanbieding worden de prijzen van de producten en/of diensten niet verhoogd, behalve voor prijswijzigingen als gevolg van wijzigingen in belastingtarieven. 

2. Bij wijze van afwijking van de voorgaande paragraaf mag de handelaar producten of diensten aanbieden, waarvan de prijzen onderhevig zijn aan schommelingen op de financiële markt en waar de ondernemer geen controle over heeft, met variabele prijzen.  

3. Prijsverhogingen binnen 3 maanden na de sluiting van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als ze het resultaat zijn van wettelijke voorschriften of bepalingen. 

4. Prijsverhogingen vanaf 3 maanden na de sluiting van de overeenkomst zijn alleen toegestaan als de ondernemer heeft ingestemd en: 

   1 dit zijn de resultaten van wettelijke voorschriften of bepalingen. 

   2 de klant heeft de bevoegdheid om het contract te beëindigen op de dag waarop de prijsverhoging van kracht wordt. 

5. In de aanbieding van producten of diensten zijn de vermelde prijzen inclusief BTW. 

  

Artikel 10 - Naleving en garantie. 

 

1. De handelaar garandeert dat de producten en/of diensten voldoen aan het contract, de specificaties vermeld in de offerte, de redelijke eisen van betrouwbaarheid en/of bruikbaarheid en op de datum van de totstandkoming van de overeenkomst geldende wettelijke bepalingen en/of overheidsregelingen. Indien overeengekomen, aanvaardt de ondernemer ook dat het product geschikt is voor ander dan normaal gebruik. 

2. Een garantie van de handelaar, fabrikant of importeur verandert de wettelijke rechten en vorderingen die de klant op basis van de overeenkomst tegenover de ondernemer kan doen niet. 

  

Artikel 11 - Levering en uitvoering. 

  

1. De Webshop zal de grootste mogelijke zorg besteden aan het ontvangen en uitvoeren van bestellingen voor producten en aan het beoordelen van aanvragen voor de levering van diensten. 

2. De plaats van levering is het adres dat de klant aan de Webshop meedeelt. 

3. Onder voorbehoud van hetgeen in artikel 4 van deze voorwaarden is vermeld, zal de Webshop geaccepteerde bestellingen binnen 30 dagen uitvoeren, tenzij een langere levering is overeengekomen. Indien de levering vertraging oploopt, of indien een bestelling niet of slechts gedeeltelijk wordt uitgevoerd, ontvangt de klant hierover uiterlijk 30 dagen na het plaatsen van de bestelling een bericht. De klant heeft in dit geval het recht om de overeenkomst zonder boete te beëindigen en recht op mogelijke compensatie. 

4. In geval van ontbinding overeenkomstig de voorgaande paragraaf, zal de handelaar het bedrag dat de klant heeft betaald zo snel mogelijk terugbetalen, maar uiterlijk 30 dagen na de ontbinding. 

5. Indien de levering van een besteld product onmogelijk blijkt, zal de handelaar trachten een vervangend artikel beschikbaar te stellen. Ten laatste op het moment van levering zal op een duidelijke en begrijpelijke manier worden gemeld dat een vervangend artikel wordt geleverd. Voor vervangende artikelen kan het recht van terugtrekking niet worden uitgesloten. De kosten van een eventuele retourzending zijn voor rekening van de ondernemer. 

6. Het risico van schade en/of verlies van producten ligt bij de handelaar tot het moment van levering aan de klant. 

7. Wanneer een levering na 3 leverpogingen nog steeds niet kan worden afgeleverd en de goederen terugkomen naar de verkoper, zullen er nieuwe transportkosten in rekening worden gebracht om de goederen aan de koper te leveren. 

  

Artikel 12 – Duur van transacties. 

 

1. De klant kan een overeenkomst die voor onbepaalde tijd is afgesloten, te allen tijde beëindigen met inachtneming van de toepasselijke opzegregels en een opzegtermijn van maximaal één maand. 

2. Een contract voor bepaalde tijd heeft een maximale duur van twee jaar. Als wordt overeengekomen dat het afstandscontract wordt verlengd, zal de overeenkomst worden voortgezet als een contract voor onbepaalde tijd en zal de opzegtermijn na voortzetting van de overeenkomst maximaal één maand bedragen. 

  

Artikel 13 – Betaling. 

 

1. Voor zover niet anders overeengekomen, moeten de door de klant verschuldigde bedragen binnen 14 dagen na de start van de herroepingsperiode zoals bedoeld in artikel 6 (1) worden betaald. In het geval van een contract voor de levering van een dienst, begint deze termijn nadat de klant de bevestiging van de overeenkomst heeft ontvangen. 

2.  Bij de verkoop van producten aan klanten en wanneer de betaling is overeengekomen, kan de klant geen rechten doen gelden met betrekking tot de uitvoering van de bestelling of dienst(en), voordat de afgesproken voorschotbetaling is gedaan. 

3. De klant is verplicht om onjuistheden in betalingsgegevens zonder uitstel te melden aan de economische operator. 

4. In geval van wanbetaling door de klant heeft de ondernemer, onder voorbehoud van wettelijke beperkingen, het recht om de klant redelijke kosten in rekening te brengen. 

  

Artikel 14 - Klachtenprocedure. 

  

1. De ondernemer heeft een goed gepubliceerde klachtenprocedure en behandelt de klacht in overeenstemming met deze klachtenprocedure. 

2. Klachten over de uitvoering van het contract moeten volledig en duidelijk worden beschreven en aan de ondernemer worden voorgelegd, nadat de klant de gebreken heeft vastgesteld en dit binnen een redelijke termijn. 

3. Klachten die naar de ondernemer worden gestuurd, worden beantwoord binnen een periode van 14 dagen na de datum van ontvangst. Als een klacht meer verwerkingstijd nodig heeft, antwoordt de ondernemer binnen de periode van 14 dagen met een ontvangstbevestiging en een indicatie wanneer de klant een meer gedetailleerd antwoord kan verwachten.  

4. Een klacht over een product, een dienst of de dienstverlening van de ondernemer kan ook ingediend worden via het contactformulier dat op de online winkel beschikbaar is. 

5. Als de klacht niet kan worden opgelost in gezamenlijk overleg, ontstaat er een geschil dat vatbaar is voor geschillenbeslechting. 

  

Artikel 15 – Geschillen. 

 

1. Op de overeenkomsten tussen de ondernemer en de klant waarop deze algemene voorwaarden betrekking hebben, is uitsluitend Belgisch recht van toepassing. 

2. Geschillen tussen de cliënt en de ondernemer over de totstandkoming of uitvoering van overeenkomsten met betrekking tot de levering van producten en diensten kunnen zowel door de cliënt als door de ondernemer aan de Geschillencommissie worden voorgelegd. 

3. Een geschil wordt door de Geschillencommissie slechts in behandeling genomen, indien de consument zijn klacht eerst binnen bekwame tijd aan de ondernemer heeft voorgelegd. 

4. Uiterlijk drie maanden nadat het geschil is ontstaan, moet het geschil schriftelijk bij de Beroepscommissie worden ingediend. 

5. Wanneer de opdrachtgever een geschil wil voorleggen aan de Geschillencommissie, is de ondernemer aan deze keuze gebonden. Indien de ondernemer dit wenst, heeft de opdrachtgever binnen vijf weken na een daartoe door de ondernemer schriftelijk gedaan verzoek het recht het woord te voeren of het geschil te laten behandelen door de bevoegde rechter. 

6. De Geschillencommissie doet uitspraak onder de voorwaarden zoals vastgelegd in het reglement van de Geschillencommissie. De beslissingen van de Geschillencommissie geschieden bij wege van bindend advies. 

7. Enkel de rechtbank van Brussel of de vrederechter van het kanton Halle zijn bevoegd.